2/15/2016

DIY käsityötä ja askartelua lapsen kanssa



Joskus kauan aikaa sitten kirjoittelin siitä, kuinka meidän keskimmäinen (silloin nuorin) oli kovasti innostunut sormivirkkauksesta.  Tässäpä olisi yksi kiva työ, joihin noita ''matoja'' saa kivasti upotettua. Jos valitset korkeamman säilykepurkin, saa virkattua pötköä olla vieläkin enemmän. Työstä voi tehdä neulatayynyn, kuten kuvassa tai säilytyspurkin kynille, kumeille jne.

Voisihan tämä olla myös aika kiva lahja esimerkiksi makeisilla täytettynä..

Näin me se tehtiin:

1. Piirrä hahmon pää valkoiselle pahville ja väritä se molemmin puolin, leikkaa irti. Muista piirtää hahmolle pitkä kaula kiinnitystä varten. 

2. Päällystä pahvi kontaktimuovilla tai laminoi ja leikkaa reunat siisteiksi.

3. Taivuta purkin terävät sisäreunat pihdeillä litteiksi.

4. Teippaa pää kiinni purkin kylkeen.

5. Leikkaa huopakankaasta suorakaiteen kokoinenpala, joka peittää purkin ulkopuolen. Liimaa kangas kiinni purkkiin kiinni niin, että sauma tulee taakse (pään kohdalle). 

6. Virkkaa sopivan väriset pötkylät työtä varten. Voit mitata sopivan pituuden pyörittämällä virkkuuta purkin ympärille.

7. Levitä liimaa reilusti purkin ympäri osio kerallaan ja liimaa virkattu nauha purkkiin kiinni. (tämä on työn hankalin vaihe)

8. Jos teet säilytyspurkin, leikkaa vielä purkin sisäpuolelle yläreunaan kaitale huopakangasta peittämään purkin terävä reuna. Liimaa kiinni.

9. Jos teet neulatyynyn, leikkaa kankaasta ympyrä, jonka halkaisija on n. 35-40cm. Laita kankaan keskelle vanua, kerää reunat yhteen ja sido langalla tiukasti kiinni.

10. Laita purkin sisäpuolelle yläreunaan reilusti liimaa, ja asettele vanulla täytetty ''kangaspallo'' paikalleen.

11. Jos haluat, voit leikata hahmolle vielä pitkät kädet huopakankaasta. Liimaa ne purkin sivuille, joilloin hahmo ikäänkuin pitää purkista kiinni.


Tämä kaveri ilostuttaa minua ompelupöydällä ja pitää silmäneulat tallessa. 
Aika sähäkät ripset vai mitä?! ;D

Kivoja askarteluhetkiä! <3

4 kommenttia:

  1. Onpa hauska idea :)

    Meidänkin neiti alkaa pian kaipaamaan käsillä tekemistä. Kiva kerätä askarteluideoita talteen tulevaisuutta varten.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näitä askartelujuttuja juttuja pitäisi kyllä keräillä jonnekin arkistoon..sieltä voisi sitten etsiä tarpeen tullen.

      Poista
  2. Ihana! Kiitos vinkistä ❤

    VastaaPoista

Kiitos viestistä!